fredag 6 januari 2017

Heaven number seven


Den här veckan har jag varit produktiv på tvålfronten. Först en olivtvål, sedan en (förhoppningsvis) behaglig och fin tvål. Sedan har jag gjort en riktig tungviktare men den visar jag vid ett senare tillfälle!

Tvålen jag tänker visa idag har jag valt att kalla "Heaven number seven", då den innehåller sju olika sorters fetter/oljor. Till detta valde jag att blanda lite svart och blått mica-pulver, för att få en mörkare blå färg. Hade även lite blått glitter i.

1/3-del av smeten färgare jag blå. Doftsatte massan med eterisk olja, wintergreen. Hade bara hälften av den uträknade mängden doft eftersom jag inte vill att det ska lukta så starkt.

Jag har upptäckt att en Glossybox är en alldeles utmärkt form att göra tvål i! Se till att klä den med bakplåtspapper först.

Ett lager vitt, ett blått och sedan vitt igen. Jag tog en liten ballongvisp och roterade runt bitvis i smeten så att små toppar bildades.















Till vänster just upphälld smet. Den mörka fläcken är min egen skugga. ;) 
Till höger har smeten stelnat ett dygn. Ganska fluffig och fin såhär långt.

Uppskuren i bitar.
Jag måste erkänna att jag blev väldigt nöjd med resultatet hittills! Nu ska den lagras i 4-6 veckor innan jag kan använda den. (Vattnet ska dunsta för att tvålen ska bli hård)


Sen spörs det om tvålen tar mig till sjunde himlen! Den var rätt kul att göra iaf. 

Kram Kicki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar