torsdag 5 januari 2017

Olivtvål -Castille

En castille- (det finns olika stavningar har jag sett, ett eller två 'l') tvål innehåller endast olivolja. Inga tillsatser av färg eller doft, då blir det en marseille eller bastille-tvål. Eller nåt. :p 
MIN olivtvål innehåller iaf 100% olivolja, ingenting annat!!
Vad är så unikt med den då?

Som fläckborttagare har jag blivit positivt överraskad! 
Vet inte om det framgår av bilden, men det är en kebabfläck på dotterns finklänning. Nyårsdagen är ju internationella pizzadagen och det firade vi såklart. ;) Dagen efter fick jag se fettfläckar på klänningen. Tog fram olivtvålen och skubbade litegrann. 


Fläcken försvann nästan direkt!

I våras när vi tände majbrasan fick jag olja (svart, fet gammal olja...) på mina favoritjeans. Gubben hade tömt en dunk över riset som jag givetvis lyckades få på byxorna. Jag gnuggade fläckarna med min olivtvål, det tog en stund, men fläckarna försvann! 

Som sagt, olivtvål är toppen som fläckborttagare!

Min mamma fick någon typ av fettfläck på armstödet till sin ljusa soffa. Hon provade få bort fläcken med både Vanish och TaBort, men förgäves. Då frågade hon om hon fick låna min olivtvål. Självklart (hon fick en egen)! Själv var jag lite nervös att den inte skulle fungera så bra som jag skrutit över...
Men fläcken gick bort, fast hon hade behandlat den med andra preparat.

Fick göra en "batch" ny olivtvål härom dagen. Eftersom den ska lagras ett halvår så blir den inte färdig förrän till midsommar. En sats på 500g olja blir sex tvålar, det klarar jag mig bra på ett tag. Om jag har den till eget behov vill säga!

Min syster ringde för ett tag sedan och undrade om jag hade någon olivtvål till henne. Dottern hade fått tag i en tub Idominsalva och smörjt in hela barnvagnen. :X Men hon lyckades få bort fläckarna med tvålen!


Eftersom olivtvål är så mild är den även lämplig för små barn att tvätta sig med. Detta har syrran kommit på, att tydligen är den bra att ta bort tusch på händerna. Och en kompis till henne i sin tur undrade om jag hade någon tvål över till hennes lilla konstnär... :)

Om du ger dig i kast med att göra egen tvål, glöm inte att ta det säkra före det osäkra!


Trevlig kväll!


Kram Kicki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar