söndag 18 december 2016

Cookies in a jar

Jag har testat att göra s.k. Cookies in a jar, eller Kaka på burk som det oxå kallas. En fiffig present om man vill ge något annat än en blomma eller vinflaska.


Möjligheten att dekorera är oändlig, bara fantasin sätter gränser! Vad man väljer att fylla burken med kan oxå varieras, så länge det är torrvaror! ;) 

Jag valde att ha non stop som smaktillsats i ett par av burkarna, chokladlinser i en annan.



Jag gjorde en "kak-etikett" att klistra direkt på burken, och en etikett där det står hur man går tillväga. Stansade ut ett par kaffekoppar som dekoration på framsidan.

Hatt eller inte på locket, som sagt, variationerna är många! :)









Receptet jag använt mig av (från nätet):
2 dl vetemjöl blandas med 1,5 tsk bakpulver och 1 msk vaniljsocker. Packa detta ganska hårt i botten av en burk som rymmer ca 0.75 l.
0,5 dl strösocker packas över mjölet.
2 dl brunt farinsocker ovanpå strösockret. 
Sedan 2 dl havregryn och avsluta med 2 dl smakersättning.

Skriv sedan en etikett med tillvägagångssätt och häng på burken:
Till dessa kakor tillsättes 200 g mjukt smör samt ett ägg.
Allt arbetas ihop till en smidig deg som sedan får vila i kylskåpet 1 h.
Degen rullas till 20-25 bollar och gräddas mitt i ugnen, 180 grader, i 10-12 minuter.

Har Ni andra recept får Ni gärna dela med Er!

Kram Kicki


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar