torsdag 12 januari 2017

Tjärtvål - Pine Tar Soap

I mitt förra inlägg skrev jag att jag hade gjort en riktig tungviktare, och idag tänkte jag visa den. 


Tjärtvål, en riktig rökare!!

Med hjälp av SoapCalc gjorde jag ett recept av kokosolja, ister, rapsolja och tjära.
Ökade vattenmängden till 40% då jag gjort en del research och sett att den spårar snabbt, och man behöver öka vattenmängden.
Eftersom jag gör tvål på hobbynivå så är jag amatör på tvåltillverkning. Lär mig nya saker hela tiden och testar mig fram.






Jag har läst en del om tjärtvål, och som sagt skulle den spåra snabbt. Jag såg att flera andra tvålare använde sig inte av stavmixern utan vispade bara ihop smeten. Därför vispade jag oxå, men inget hände. Så jag mixade och fick en tjock, härlig smet!

Jag brukar kyla ner tvålmassan direkt, men denna gång testade jag att lägga på ett lock och se om den gick i gel-fas.
Jisses, jag har ju glömt att nämna LUKTEN! Doftar starkt av tjära, lite tjockt och rökigt. Ganska hemtrevlig och genuin doft, men man tröttnar efter några dagar! :p

Efter ca 16 timmar var jag nyfiken och ville börja skära tvålen. Tur, den var väldigt klar att börja skära! Den sista biten skivade sig på mitten, så hård var den. 
Det blev tunga och rustika bitar, det gillar jag!


Nu ska jag bara vänta några veckor tills jag får börja använda min tvål. Ska bli spännande att se om den hjälper mot eksem bl.a.

Ha en bra dag!

Kram Kicki

1 kommentar: