tisdag 27 augusti 2013

Smart eller snål?

Alltså, känner ni igen problemet??
 
Det händer titt som tätt att man ska stansa ut något, och vad händer? Jo, om det inte är en foamad die så sitter det utstansade som en smäck i formen! 
I vissa fall är det ganska lätt att ta en nål och peta ut pappret bakifrån. Men just min löv-die från Magnolia har en sån smal gren att jag ofta får ut den i två (eller fler) delar. Det är med hat-kärlek jag använder den!!
Ja, ibland finns det dies som inte har hål att peta i ens...

Vad gör man då när frustrationen blir för stor?
-Man försöker komma på en lösning förstås!

Min lösning kanske inte är den bästa, men den funkar för tillfället tills jag får tag i riktig foam. Hoppas kunna införskaffa det på scrapmässan i Karlstad i oktober.

 Så här gjorde jag:
 
  Jag köpte lite tjockare skumtvättlappar på Coop och mätte ut en bit dubbelhäftande tejp som passade till min die.


Bort med skyddspappret på tejpen, lite trixigt var det att få tejpen att fästa på tvättlappen...
Dien med eggen nedåt.





Kör igenom stansmaskinen.
Pilla försiktigt bort den överfödiga tvättlappen, utan att få med det som ska vara i själva dien!





Den blev ju riktigt fin!
Men fungerar den rent praktiskt då?...







Men titta här! Det utstansade sitter kvar i cardstocken, och det är betydligt lättare att trycka ut det utstansade därifrån. Tycker jag.

Som sagt, detta är en tillfällig lösning, och kanske inte den allra bästa. Men just idag kändes det bra att det funkade när jag ville ha en del blad att jobba med.



Inte ett enda ett gick sönder -hurra!!

Ha en trevlig kväll!
 
Kram Kicki

2 kommentarer:

  1. Kiki, this is such a neat idea! I'm going to give it a try. And thank you so much for your sweet comment on my blog.

    SvaraRadera